
Nieuw zwembad Goeree-Overflakkee
Gemeente Goeree-Overflakkee heeft onderzocht wat de beste centrale locatie is voor een nieuw zwembad op het eiland. 2 van de 3 gemeentelijke zwembaden – De Gooye en De Staver – zijn aan vervanging toe. In 2020 besloot de gemeenteraad dat er 1 nieuw zwembad voor terugkomt op een centrale plek op het eiland. Inwoners konden meedenken over wat zij belangrijk vinden, via een online enquête op dit platform.
Waarom een nieuw zwembad?
De Gooye en De Staver zijn meer dan 40 jaar oud. Renovatie voor deze zwembaden is niet meer mogelijk. Zwembad ’t Zuiderdiep in Stellendam is nog niet zo lang geleden gerenoveerd en verduurzaamd.
Uit het onderzoek dat eind 2025 is gedaan, blijkt dat De Staver in Sommelsdijk de meest geschikte locatie is. Deze locatie scoort goed op bereikbaarheid, samenwerking met bestaande voorzieningen en haalbaarheid. De variant met het nieuwe zwembad op de huidige plek van het Prieel komt als beste uit het onderzoek. Zo kan het oude zwembad open blijven tot het nieuwe klaar is.
De gemeenteraad heeft tijdens de raadsvergadering op donderdag 18 december 2025 ingestemd met de locatie.
Wat voor zwembad komt er?
Het nieuwe zwembad moet praktisch, functioneel en betaalbaar zijn voor iedereen die er komt zwemmen. Het wordt geschikt voor recreatief zwemmen, zwemlessen, sportwedstrijden en doelgroepzwemmen. Daarnaast wordt het zwembad zo ontworpen dat het op termijn volledig gasloos kan functioneren.
Jouw mening telt
De gemeente wil bij dit traject zoveel mogelijk inwoners betrekken. “Het nieuwe zwembad moet straks aansluiten bij de wensen en behoeften van de mensen die er gebruik van gaan maken,” zegt wethouder Berend Jan Bruggeman. “Daarom nodigden we inwoners uit om hun mening met ons te delen.”
Fases
We verzamelen en verwerken jouw input
In deze fase gaan we jouw input verzamelen en verwerken. Zodra we dat gedaan hebben lees je op dit platform de terugkoppeling.
