
De haven van Stellendam
De oude haven van Stellendam heeft een beschermde status. Het is een gemeentelijk monument en is onderdeel van de erfgoedlijn 'Historisch Haringvliet'. De haven deed vroeger voornamelijk dienst als visserijhaven.
De haven is eigendom van Waterschap Hollandse Delta. De kwaliteit van de kade (molenkant) is zo slecht dat dit deel van de kade is afgezet. Deze haven is momenteel alleen bereikbaar voor kleine bootjes.
Op de lange termijn zal er groot onderhoud aan de haven moeten worden gepleegd. Als de haven wordt aangepakt geeft dat ook kansen om na te denken over het gebruik van de haven en of er iets anders of beter kan. De gemeente en het waterschap trekken hierbij samen op.
Fases
De gemeenteraad stelde het Masterplan Havens unaniem vast
De gemeenteraad van Goeree-Overflakkee stelde op 6 maart 2025 unaniem het Masterplan Havens vast. De komende jaren wordt gefaseerd gewerkt aan veilige, duurzame en toekomstbestendige havens. De eerste prioriteit ligt bij waterveiligheid, met focus op de haven van Herkingen en de sluizen van Middelharnis en Stad aan ’t Haringvliet. Met een investering van 77 miljoen euro worden kademuren vervangen, sluizen gerenoveerd en wordt gewerkt aan verduurzaming. De gemeente blijft nauw samenwerken met inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden. De uitvoering van het plan gebeurt in stappen, waarbij per haven een voorkeursvariant wordt uitgewerkt en aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. Het doel is niet alleen het behoud van de historische waarde van de havens, maar ook een toekomstbestendige invulling.
U kunt het hele bericht over de vaststelling van het Masterplan Havens via deze link lezen, u kunt de raadsvergadering van 6 maart via deze link terugkijken en door op deze link te klikken kunt u het Masterplan Havens bekijken.
