suikerbietenvervoer op Goeree
Van "Fotowedstrijd cultuurhistorische waardenkaart"
Ga naar het project

Langs een aantal wegen tussen de Kop van Goeree en Oolgensplaat liggen ze nog, bijna onopgemerkt: de los- en laadplaatsen uit de tramtijd (1909 - 1956). Het talud van de weg verbreedt zich, eigenlijk zonder reden. Hier lagen een aantal sporen naast elkaar, een klein emplacement. Hier werden de suikerbieten verzameld uit de velden in de buurt en verladen in open wagens. Daarna ging de zaak naar de haven van Middelharnis om daar verladen te worden in de boten van de suikerfabrieken. Als pulp kwam een en ander weer terug, met dezelfde wagens.
Na de opheffing van de tram en het opbreken van de rails bleven deze verzamelpunten nog een hele tijd in gebruik. Vrachtauto's reden nu af en aan. En nog steeds liggen er af en toe. hopen suikerbieten en de ijvere speurder vindt nog regelmatig railschroeven en grind...
